RSS

Thursday, April 7, 2011

~cEriTa aKU dAn Sang PePatUng~

Assalamualaikum dan salam petang semua =)
hari ni sangat rajin blogwalking ker blog2 orang..
dan masa berblogwalking tue terbaca entry tentang
 "kalau kita buat jahat pada haiwan, nanti di akhirat haiwan akan balas balik per yang kita da buat"

 tetiba teringat kisah yang berlaku masa kecik2 dolu..
xingat sangat umo brape tp ingat2 sekitar 5-7 tahun.
masa tu kan masih menjadi kanak2 riang yang akan keluar petang2 untuk bersuka ria.

so di waktu petang yang indah, aku keluar main sorang2 kat depan rumah.
temanya main tangkap2 pepatung atau panggilan manjanya patung..
pas suruh maklong buatkan perangkap patung menggunakan buluh dan plastik kecil..
(eyh!korang bley imagine x perangkap patung tue cmner??)
plastik kecik yang diikat guna gelang getah di hujung buluh n plastik tu permukaannya dibuka untuk memudahkan kanak2 memerangkap patung sesuka hati..paham?? :D

okeyh bila da siap perangkap tu,aku pun jalan2 dengan riang cari patung..
hasil sangat memberangsangkan tapi bila da berjaya tangkap, lepas balik.. kesian diorang pun ada anak bini..yer x??? hehehe..

nak diringkaskan cerita, sampai la time nak kena balik rumah sebab da hampir masuk waktu maghrib.
Jadi aku pun cuba la buat tangkapan terakhir sebab terpandang sekor patung kaler merah sangat santai melepak atas batu..patung tu lebih kurang camni la


tanpa buang masa dengan skill yang ada, 1..2..3..
yes berjaya!! 
tapi xdisangka2 masa nak angkat perangkap tue, i terover kasar n kepala patung merah tercabut..
owh no!!sangat tragis okey bila tengok tragedi tu.
xpenah aku buat kat patung camtu.
T___T
kesian bila tengok kepala patung merah tercabut dan yang tinggal hanya badan yang kaku.
aku dengan perasaan takut, sedih, bersalah dan kesian terus angkat badan patung merah.
tiba2 teringat mama cerita,
 "sebelum meninggal orang akan mengucap dua kalimah syahadah.. moga2 dapat masuk syurga dan ditempatkan dalam kalangan hambaNya yang bertaqwa..InsyaAllah."

jadi sebab rasa bersalah..
aku pun doa moga2 patung merah dapat masuk syurga n dengan spontannya
aku dekatkan patung ke mulut dan aku terus mengucap dua kalimah syahadah.
konon2 nak buat baik..
tapi..patung merah  yang tadinya kaku tiba2 terus menggeletar.
aku terkejut terus buang patung tu dan lari balik rumah..

begitulah alkisahnya cerita aku dan sang pepatung.
sampai sekarang aku xtahu kenapa patung merah menggeletar bila aku mengucap.

hukhuk..
adakah aku tergolong dalam golongan mereka yang menganiaya haiwan???
T__T
maaf tak sengaja..xde niat pun nak penggal kepala patung merah..

doaku moga patung merah sekarang sedang bergembira dan terbang bebas di taman syurga.
(semua tolong doakan juga yer)
terima kasih.

^_^


2 budak comel:

♣dya aien♣ said...

hikhikhikhikhikhikhik..
tu la..
masa kecik kecik notty sgt..
idea menarik tu byk aje..

nurshamimi zainuddin said...

hehe..kanak2 kan harus kreatif kak dya.. =)

 
Copyright kHaShaMIMI 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .